zaterdag 21 juli 2012

Kinderliedjes van vroeger (u.f.o.)

Dit borduurwerk heb ik van m'n tante gekregen. Mijn oma, die ik niet bewust gekend heb, is hiermee begonnen en begin 2009 kwam het boven water en kreeg ik het in handen. Mijn oma heeft het eerste liedje en het tweede liedje voor de helft geborduurd en vanaf daar ben ik verder gegaan. Het heeft een hele tijd stil gelegen door tijdgebrek, maar van de week heb ik hem weer uit de mand gehaald. Zo vordert hij gestaag.


Het patroon heeft vroeger in de Margriet gestaan en is van Mies Bloch. Je kunt zien dat het al een oud patroon is, omdat er niet veel verschillende kleuren in verwerkt zijn. Vroeger bestonden er nog lang niet zoveel kleuren borduurgaren als tegenwoordig. Ook zitten hier geen stiksteekjes in, wat ik zelf erg prettig vind. Want hoewel je met de stiksteek prachtige details in een borduurwerk maakt, is dat mijn minst favoriete werkje. Maar daar ben ik niet de enige in, geloof ik.

6 opmerkingen:

  1. wat LEUK Natasja.. dat is inderdaad een oud patroon,
    heb hem ook nog altijd bewaard voor "ooit" ;-) !
    veel borduurplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk!
    via een vriendin heb ik er ook een paar patroontjes van en ik heb ook het Mies Bloch boek.
    Alleen geen tijd om er iets mee te doen...heb al zo veel!
    Enne een Haed is wel groot en veel werk, maar als je tegen jezelf zegt dat je er 5 of 10 jaar over mag doen, dan gaat het toch best.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk eigenlijk nooit in zulke lange termijnen. Maar ik bedenk me net dat als ik er 12 jaar over mag doen van mezelf, dus elk jaar 1 kinderliedje, dan loop ik eigenlijk al voor op m'n schema, haha!!
      Maar je hebt eigenlijk helemaal gelijk hoor, ik moet mezelf de tijd er ook voor gunnen.

      Enne, dat jij een paar patroontjes en het Mies Bloch boek hebt wist ik, want via google kwam ik door dat berichtje op jouw site terecht. :o)

      Verwijderen
  3. maar hij wordt wel erg mooi,,,toch schiet je er wel mee op,,,elke keer een klein stukje :) net als die kikker die ik aan het maken ben op zwarte stof elke keer een paar steekjes en ooit komt hij dan wel klaar
    liefs jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wie heeft voor mij het patroon van mies bloch te koop of te leen: 'kinderliedjes'. Mijn schoonmoeder heeft het voor mijn kinderen gemaakt, maar het garen is helemaal vergaan. Ik wil het zo graag restaureren, maar heb het patroon niet meer. Wie kan mij helpen?? Heel erg bedankt alvast, Dorine Plantenga. email: dorineplantenga@gender-consult.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Natasja,
    Watnleuk om dit borduurwerk te zien.
    Wij hebben zo n lap met deze liedjes gemaakt door mijn man s oma uit 1920, met inderdaat veel minder kleuren.
    Het jij het patroon nog, want het is dringend aan restauratie toe en het zou mij enorm helpen.

    BeantwoordenVerwijderen